Den kompressormatade V8-bensinmotorn på 5,0 liter i F-PACE SVR är konstruerad av Special Vehicle Operations (SVO). Den har 44 % mer effekt och utvecklar 550 hk och 680 Nm, vilket gör att bilen klarar 0-100 km/h på 4,3 sekunder och når en topphastighet på 283 km/h.
”F-PACE SVR har köregenskaper och smidighet som matchar bilens prestanda. Allting är speciellt avstämt för vår prestanda-SUV – från styrningen till den skräddarsydda fjädringen. Resultatet är en bil som lever upp till både namnet F-PACE och namnet SVR.”
Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, Jaguar Land Rover
De aerodynamiska anpassningarna omfattar större luftintag fram och luftutsläpp i framskärmarna som sänker trycket i hjulhusen, minskar lyftkrafterna och ger extra kylning, samtidigt som stabiliteten i höga hastigheter optimeras. Dessutom ger de unika skärmbreddarna och karossdetaljer nedtill en sänkt och muskulös framtoning som särskiljer SVR.
Den exklusiva SVR-motorhuven har luftutsläpp som leder ut varm luft ur motorrummet och som dessutom speglar SVR:s dynamiska egenskaper.
Bak finns en unik spoiler tillsammans med en ny stötfångare som hyser det aktiva avgassystemets fyra ändpipor. Stötfångaren har sidoelement som förbättrar aerodynamiken genom att avleda luftflödet från bilens bakände.
Det uppgraderade chassit har progressiva fjädrar fram och bak som är 30 resp. 10 procentstyvare och som tack vare sin krängningshämmande verkan bidrar till att karossen kränger 5 % mindre.
De nya, smidda lättmetallfälgarna på 21 tum (som tillval 22 tum) med låg vikt är 25 mm bredare bak än fram och bidrar till SVR:s förbättrade köregenskaper. 22-tumshjulen är 2,4 kg lättare fram och 1,7 kg lättare bak. Deras design ger ökat luftflöde till de uppgraderade, större bromsskivorna på 395 mm fram och 396 mm bak. Bromsskivorna har en avancerad tvådelad konstruktion fram och bak som ger lägre vikt, vilket bidrar ytterligare till SVR:s smidiga köregenskaper.
F-PACE SVR är även utrustad med Jaguars aktiva avgassystem med variabla ventiler. Detta ger en karismatisk ljudkuliss och bidrar också till SVR:s ökade prestanda, eftersom det aktiva systemet medger ökat avgasflöde. SVR-avgassystemet är 6,6 kg lättare än standardsystemet som sitter på F-PACE.
F-PACE SVR är den första F-PACE att använda sig av Jaguars elektroniska aktiva differential (EAD) bak, och bilen har ett stort antal tekniska funktioner som specialkalibrerats för sina uppgifter. Fyrhjulsdriften med behovsstyrd vridmomentsreglering har Intelligent Driveline Dynamics (IDD) som optimerats för maximalt utnyttjande av EAD:n, samtidigt som programvaran för Adaptive Dynamics-fjädringen, den elektroniska servostyrningen (EPAS) och Dynamic-körläget är skräddarsydd för SVR. Med Dynamic-läget inkopplat erhålls snabbare växlingar med ännu bättre respons, vassare gasrespons samt ökad styrrespons, vilket sammantaget ger en mer engagerande körupplevelse under alla förhållanden.
Inuti har F-PACE SVR smäckra prestandasäten fram med ökat sidostöd och karakteristisk lozenge-quiltning samt präglad SVR-logotyp. De unika sätena bak har motsvarande kraftiga skålning som sätena fram, och SUV:ens sportbilskaraktär understryks av den sportiga växelväljaren. Avslutningsvis är den SVR-märkta ratten försedd med taktila växelpaddlar i aluminium.
Trots sina prestanda är SVR fortfarande lika praktisk och mångsidig som övriga modeller i PACE-familjen, bland annat med ett bagageutrymme på 650 liter (med uppfällda baksäten). I Jaguars SUV har passagerarna uppkoppling och underhållning på resan tack vare 4G Wi-Fi för upp till åtta enheter, och bilen är dessutom utrustad med det avancerade infotainmentsystemet Touch Pro med 10-tums pekskärm och en 12,3-tums HD-instrumentpanel.
Bilens högprestandakaraktär framhävs invändigt av fyra färgteman: Red med Jet, Light Oyster med Jet, Siena Tan med Jet samt Jet med Light Oyster sömmar.
F-PACE SVR drar nytta av Jaguar Land Rovers omfattande terrängkompetens och har en rad avancerade tekniska funktioner för att säkerställa överlägsna prestanda på alla underlag. Fyrhjulsdrift med Intelligent Driveline Dynamics, All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response ser till att denna SUV kan hantera förhållanden i alla väder.
Lämna ett svar