EQ är Mercedes-Benz nya varumärke för eldrivna bilar, och den första modellen som kommer ut på marknaden är den 4-hjulsdrivna SUV:en EQC som lanseras redan 2019. Nu har arbetet med EQC kommit så långt att förseriebilar är ute på hårda tester. Bland annat på Mercedes-Benz egen anläggning i Arjeplog i Lappland där Mercedes i decennier testat alla nya modeller innan lansering.
I vinter har både EQC och den vätgasdrivna GLC F-Cell fått bekänna färg när termometern visat på -35°. Med el-bilar har man utvecklat ett antal helt nya tester som är drivlinespecifika.
Bland de nya områden som testas är bland annat motorns effekt vid starter i kyla och med kallt batteri, räckvidd under verklig körning, klimatanläggningar och till synes enkla saker som hur ladd-kablarna är att hantera i stark kyla. Dessutom ska alla olika elektroniska system finkalibreras.
För att kunna genomföra alla tester har anläggningen i Arjeplog försetts med ett antal olika laddmöjligheter. Från vanliga vägguttag, till wall-boxes och olika typer av snabbladdningsstationer. Här finns också möjlighet att tanka vätgas.
Michael Kelz som är teknisk chef för EQC-projektet var själv på plats i Arjeplog.
”Å ena sidan är EQC en dynamisk och kraftfull bil, men å andra sidan är den en tyst glidare. Det är en ny och till en början ovanlig kombination till och med för oss utvecklare. Förseriexemplaren av EQC ger en mycket säker körupplevelse, samtidigt som dem är så rolig att köra att den ger testförarna ett ständig leende på läpparna.”
”EQC är i topp när det gäller sportighet, kraft och användbarhet. Dessutom har den en körkänsla som jag är säker på att våra kunder kommer att gilla. Inte minst tack vare fyrhjulsdriften som vi verkligen kunnat finjustera här på de frysta sjöarna i Sverige.”
”Det är också en bil med många nya lösningar inte minst när det gäller telematik, uppkoppling och laddning.”
Vad fick man då med sig från testerna i Sverige?
”Förutom att vi fick känna hur bilen uppför sig på snö och is, så handlar vintertestar av en elbil också om hur batteri och drivlina presterar i kyla. För att inte tala om komfortegenskaper som till exempel värmesystemet som ju påverkar en elbils räckvidd väldigt mycket. Men det viktigaste vi lärt oss i Sverige är att de kunskaper vi får när vi hamnar i situationer som vi inte hade kunnat förutse. Det är sådant som inte går att uppnå med dagens simulatorteknik.
Lämna ett svar