Från att ursprungligen lanserats som en ren terrängbil har G-Klass med åren blivit allt mer lyxig och effektstark. Samtidigt har kraven på komfort och utrymmen ökat. I sin nya version har G-Klass blivit fem cm längre och hela 13 cm bredare. Dessutom har maxlasten höjts med nästan 120 kg.
Den uppmärksamme noterar ny front och nya baklysen, men faktum är att nästan hela exteriören är ny – även om detaljer som utanpåliggande dörrhandtag och blinkers på ovansidan av framskärmarna är kvar. Nya G-Klass har också fått en helt ny interiör som har en lyxkänsla i samma nivå som S-Klass, med bland annat wide-secreen instrumentering med dubbla 12,3-tums skärmar. Fram sitter numera kuggstångsstyrning och individuell hjulupphängning, medan bakaxeln fortfarande är stel och bilen givetvis fortfarande är rambyggd.
De tre diffspärrarna är kvar och gör att bilen är så nära ostoppbar som det är möjligt.
Läderklädsel och dragkrok är standardutrustning, liksom Dynamic Select som gör det möjligt att ändra mellan fyra olika körkaraktärer med en knapptryckning. För första gången går det också att få G-Klass i designversionen AMG-line.
Inledningsvis kommer nya G-Klass till Sverige i två bensindrivna utföranden:
• G 500 med 422 hk (610 Nm) som förbrukar 11,5- 12,1 l/100 km kostar från 1.099.000 kr.
• Mercedes-AMG G 63 utvecklar 585 hk (850 Nm) och har en förbrukning på 13,1 l/00 km. Priset börjar på 1.449.000 kr.
Senare i år kommer modellprogrammet att utökas med dieseldrivna G 350 d.
Lämna ett svar